Apps

Elke dag komen er wel nieuwe apps op de markt - of het nu gaat om apps voor sociale media, productiviteit-apps, gaming apps, hulpprogramma apps, dating apps en ga zo maar door. Stabiele, betrouwbare, waardige functionaliteit, snel laden etc. - dat zijn allemaal onderwerpen waar ontwerpers van apps niet mee willen worstelen. Maar hoe zit het met het publiek zelf, iedereen heeft immers andere eisen en interesses?
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat het bijzonder lastig is om gebruikers nieuwe apps te laten downloaden. 51 procent van de ondervraagden zegt gemiddeld geen nieuwe apps per maand te downloaden. De andere 49 procent is nog wel geïnteresseerd in nieuwe apps, en downloadt wel één of meer nieuwe apps per maand. De mensen die wel geïnteresseerd zijn in nieuwe apps zijn over het algemeen vooral de jongere mensen tussen de achttien en dertig jaar. 70 Procent van deze categorie zegt altijd op zoek te zijn naar nieuwe en interessante apps, tegen 22 procent van de mensen die 55 jaar of ouder zijn. Ook het aantal mensen dat betaalt voor apps is laag: 66 procent geeft aan om geen apps te kopen, en 58 procent zegt geen in-app-aankopen te doen. Deze percentages liggen voor de jongere categorie opnieuw weer een stuk lager.
Het lijkt er dus op dat makers van apps er een lastige klus aan hebben om nieuwe gebruikers te overtuigen om hun apps te gebruiken. Dat is ook ergens wel logisch, als een app werkt werkt het, waarom zou je dan een andere app gaan downloaden? Is het eenmaal wel gelukt om een gebruiker een nieuwe app te laten downloaden? Dan zitten de makers en ontwerpers aan de goede kant: mobiele apps nemen namelijk vijftig procent van de tijd in beslag die mensen aan digitale media besteden. Dit is meer dan mensen op hun desktop, tablet of op het mobiele web zitten.