Diëten hoe doe ik dat?

Dieet & Gezond

Iedereen heeft wel eens een punt in zijn of haar leven waar ze tegen zichzelf zeggen: “Het wordt tijd dat ik wat kilo’s kwijt raak.” Dit is een normaal gevolg van de levenstijls van een heel aantal mensen. Ze eten niet zo gezond, er wordt niet veel meer aan sport gedaan. Een dieet volgen is voor veel mensen “de perfecte oplossing” maar ook dit wordt vaak niet lang uitgehouden. Dit komt doordat mensen vaak stoppen voordat ze resultaten kunnen zien. 

Wat is een Dieet? 

Voor veel mensen betekent het volgen van een dieet gewoon dat je gezonder gaat eten. Maar de term ‘dieet’ staat voor het hebben van een bepaald voedingspatroon. Dit betekent dus ook dat je op dit moment ook een, misschien wat minder gezond, dieet volgt. Wanneer mensen gaan diëten, willen ze een bepaald voedingspatroon volgen wat ervoor zorgt dat je zal vermageren. Om dit te kunnen behalen worden er regels aan je huidige dieet toegevoegd. 

Denk hierbij maar aan bepaalde voedingsmiddelen die je niet meer mag eten of een limiet op het aantal calorieën dat je in een dag mag binnenkrijgen. Het is vrij gemakkelijk om aan een dieet te beginnen en veel mensen volgen het ook zeer goed in de eerste weken, maar na een tijdje kan het volgen van een dieet eentonig worden en als je dan geen directe resultaten kan zien krijg je al sneller de neiging om ermee te stoppen.

Welke verschillende soorten diëten zijn er?

Nu we weten dat een dieet eigenlijk een voedingspatroon is, kunnen we het hebben over de verschillende voedingspatronen die er bestaan. Als je eens op het internet “Dieet Afvallen” opzoekt, krijg je een lijst van verschillende soorten diëten die je kan volgen. Had je eigenlijk nog geen idee dat er variaties in dieetvormen bestonden? Geen enkel probleem, we hebben het in deze blog namelijk over de verschillende dieet soorten die je zou kunnen volgen! 

Keto dieet

Een ketogeen dieet is een dieet waarbij je zeer weinig koolhydraten mag eten. Het is een extreem moeilijk dieet om vol te houden aangezien je in de eerste weken een serieuze dip in je energie voelt. Hierna zou het echter beter moeten gaan en zou je zelfs meer energie moeten hebben dan voordat je aan het dieet begon! Dit is eigenlijk een zeer agressieve versie van een koolhydraatarm dieet. 

Alizonne dieet

Bij deze vorm van diëten krijg je 5 maaltijdshakes die je per dag moet drinken. De maaltijdshakes hebben een hoog proteïne gehalte en bevatten weinig vetten en koolhydraten. Ook zouden de 5 shakes ervoor zorgen dat je geen honger krijgt door de dag. Dit dieet zorgt ervoor dat je lichaam aan vetverbranding gaat doen om aan de nodige energie te komen! Een andere variant op het Alizonne dieet is het Cambridge dieet, hier gaan ze te werk op een gelijksoortige manier als bij het Alizonne dieet waarbij de voeding vooral vloeibaar wordt! 

Koolhydraatarm dieet 

Het koolhydraatarm dieet is waarschijnlijk een van de meest populaire vormen van diëten, maar ook een van de moeilijkste om vol te houden. Dit komt doordat je minder koolhydraten gaat innemen, maar je lichaam krijgt er wel nog altijd een heel aantal binnen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam nog altijd vraag heeft naar de koolhydraten en dat het meer aankomt op je eigen wilskracht om aan verleidingen te weerstaan. 

Fodmap dieet

Het FODMAP dieet verbiedt het innemen van een aantal verschillende soorten koolhydraten die niet kunnen worden opgenomen door je lichaam. Deze koolhydraten zouden anders als vet opgeslagen kunnen worden. Om dit tegen te gaan mag je deze vormen van eten niet meer innemen. Aangezien deze koolhydraten vaak in ons alledaags eten zit, kan je dit dieet best volgen onder begeleiding van een voedings expert! 

Deze Verschillende soorten diëten hebben ook elk andere resultaten of passen bij andere doelen! Hoofdzakelijk worden verschillende diëten gevolgd door mensen die vet willen verbranden, maar je hebt ook dieet varianten waar er gefocust wordt op de voeding die nodig is om spiermassa op te bouwen!  Voordat je een dieet gaat volgen is het dus belangrijk dat je de volgende vraag beantwoord: “Welk dieet past bij mij?”.

Voedingsadviezen in combinatie met een dieet

Je hebt het dieet dat bij je past gekozen en wilt er zo snel en zo goed mogelijk mee beginnen? Maar je weet nog niet zo goed wat je wel en niet kan eten? 

Als dit het geval is, breng je best een bezoekje aan een expert die je kan helpen bij het opstellen van een voedingsschema. Voordat je een afspraak boekt kan je best even wat opzoekwerk doen over de kwaliteit van de voedingsexpert. Dit kan je doen door na te gaan welke opleiding de expert heeft gehad, of door een paar reviews te lezen van voorgaande klanten. Geen idee waar je hier naar moet zoeken? De opleiding vindt je meestal op de informatiepagina op de website van de voedingsexpert. Voor Nederlandse reviews kan je terecht op onze website, misschien staat jouw specialist er wel tussen! 

Voedingssupplementen

Wanneer je aan een dieet begint, is het ook belangrijk dat je nagaat of je wel genoeg vitaminen binnenkrijgt. Wanneer dit niet het geval is, kan je het best aanvullen met voedingssupplementen. Voedingssupplementen komen in verschillende soorten en maten en dienen gebruikt te worden als aanvulling op je eten. Er zijn verschillende online bedrijven die zich bezighouden met de verkoop van deze supplementen! Bijvoorbeeld bedrijven zoals VitaminePerPost

3 tips die je helpen om je dieet tot een succes te brengen!

Veel mensen stoppen vrij vroeg met het dieet, dit komt doordat ze niet lang genoeg wachten om de resultaten van het dieet tot uiting te brengen. Je lichaam is namelijk een bepaald voedingspatroon gewoon. Wanneer je dit veranderd zal je lichaam er ongeveer een 4 tot 8 weken over doen om je eetgewoonte over te nemen. We hebben voor jou een aantal verschillende tips die je kunnen helpen om door de moeilijkere momenten te komen. 

Doe aan beweging en krachttraining

Wanneer je een dieet volgt neem je al een stap in de goede richting, maar als je sneller een resultaat wilt zien in je lichaam of in de hoeveelheid energie die je overdag hebt, kan je best ook een vorm van beweging aan je routine toevoegen! Dit doe je best wanneer je al een aantal weken aan het diëten bent. De extra beweging zal je helpen om vet te verbranden. Hiervoor hoef je niet naar een fitness te gaan, je kan ook een sport vinden die je leuk vindt of een gewichtenset in huis halen zodat je dit van je vanuit je eigen woonkamer kan sporten. Het belangrijkste van het sporten is dat je het ook leuk vindt, zo blijf je het namelijk langer volhouden.

Zorg voor een routine

Wanneer je een verandering aan je eetgewoontes wilt inbrengen, kan je best ook er meteen voor zorgen dat je ook een bepaalde routine in je leven brengt. Dit zorgt er dan uiteindelijk voor dat je dieet niet als een extra aanvoelt. Het wordt iets dat in je dagelijkse leven hoort zonder dat je er extra moeite voor moet doen. Zo voorkom je ook dat je een “jojo effect” krijgt. 

Het Jojo effect is het effect dat je krijgt wanneer je een bepaald doel haalt, laat ons zeggen dat je 5 kg bent afgevallen en dat je hierna je oude gewoontes weer opneemt. Als je niet oplet zitten die 5 kg er binnen de kortste keren weer aan. Hierna kan je er dan voor kiezen om hetzelfde verhaal te herhalen! Door een routine te starten verzeker je dat je resultaten ook een lange tijd blijven. Het is namelijk vrij moeilijk om een routine te doorbreken 

Realistische doelen stellen

Zoals we eerder al gezegd hebben, ga je niet na een week diëten onmiddellijk 10 kilo lichter zijn en een gespierd lichaam hebben. Het duurt even voordat je effectieve resultaten zult zien. In de eerste weken zal het waarschijnlijk sneller gaan, maar na een tijdje zal je een plateau bereiken. Dit betekend dat je dan niet meer zo snel gewicht verliest.

Om dit tegen te gaan kan je best verschillende kleinere doelen stellen. Er zijn wel een aantal dingen waar je aan moet denken wanneer je een doel stelt, het is namelijk zo dat wanneer je je doel niet haalt je je motivatie kan verliezen en daarom terugvalt op de manier van eten en leven die je voor je dieet had. Het is daarom belangrijk dat je werkt met realistische doelen die je, door een beetje moeite te doen, makkelijk kan halen. In het begin kan dit een streefgewicht zijn, maar zodra je dit bereikt kan je best over gaan op doelen zoals 5 km kunnen rennen of 30 burpees in 2 minuten voldoen. Wanneer je jezelf iedere keer een nieuw doel geeft zal je altijd een soort van motivatie hebben om je dieet verder te zetten! 

Wil je zelf workouts toevoegen aan je huidige routine en heb je geen zin om naar de sportschool te gaan? Dan kan je best wat fitnessapparatuur of gewichten in je huis halen. Weet je niet waar je hiervoor het beste terecht kan? Dan kan je best eens een kijkje nemen naar één van onze bedrijfsprofielen over dieet-gerelateerde bedrijven! Hier vindt je namelijk reviews over allerlei verschillende bedrijven die te maken hebben met diëten en beweging! reviews kunnen je helpen om na te gaan of de webshop die je gaat gebruiken we te vertrouwen is. Op de website van ReviewsBird kun je terecht voor het vinden van reviews over allerlei soorten bedrijven in veel verschillende categoriën! Neem dus snel een kijkje!

Meer Dieet & Gezond